Webbanalys

Spårning och webbanalys är ofta mer avancerat än de flesta får det att låta. Det talas ofta om att man kan spåra allt vilket till stor del är sant men andelen som spårar data fel är nog en viktigare punkt.

Svara på några av dessa frågor exempelvis:
Kan du logga in på Google Analytics och säga att du förstår datan?
Litar du på datan i Google Analytics?
Vet du vad som påverkar avisningsfrekvensen/bounce rate?

Om du svarat nej på några utav dessa, så bör du se över din spårning. Men det finns även fundamentala problem med tracking som många missar. En av de vanligaste missuppfattningar jag möter är att man jämför data mellan olika system. Exempelvis: ”Varför visa Facebook fler konverteringar än Google Analytics?” Svar: Det är helt olika system som räknar konverteringar på olika sätt. Vilket av de två är då ”mest rätt”?

Med spårning kan vi få ut fantastiska insikter om användarna och tillsammans med Google Tag Manger kan vi göra det ännu mer sömlöst än det varit tidigare. Möjligheterna är stora, men låt dig inte luras av enkla lösningar om du inte förstår vad det är du implementerar eller hur det kommer påverka din övriga data.
Struktur för hur man bygger upp sin spårning är A och O, att dessutom veta varför man vill ha datan är desto viktigare. Insamling av data kan alla göra men att förstå, tolka och analysera den kräver desto mer. Att sedan kunna lita på den, ja det förstår du är inte helt enkelt.